Promocja stron
WWW
Niestety każdy nowy serwis
boryka się zwykle z tym samym problemem: w jaki sposób zwiększyć odwiedziny
swojej strony? Zakładam, że pisząc własną stronę WWW Twoim celem było
pokazanie jej jak największej liczbie gości, zatem ten problem dotyczy
również Ciebie. Jest wiele sposobów promowania swojego dzieła. Jedne są
mniej wyszukanie, inne bardziej, a są nawet takie którymi zajmują się
wielkie firmy internetowe i pobierają za to duże wynagrodzenia. Jednak są
pewne elementarne metody - zupełnie darmowe, choć wymagają niejednokrotnie
poświęcenia dużo własnego czasu - dostępne dla każdego.
1.
Odpowiednia treść
Zdawać
by się mogło, że ten punkt jest oczywisty, jednak nie wszyscy zdają sobie
sprawę jak dużą ma on wagę. Najprościej można powiedzieć, że strona o
nieciekawej i zbyt krótkiej treści praktycznie nie da się bardziej
wypromować. Są oczywiście wyjątki, np. strony oferujące u siebie darmowe i
bardzo przydatne rzeczy. Jednak niewłaściwy dobór treści serwisu może
przekreślić wszystkie pozostałe i czasem bardzo czasochłonne metody
promocji. Dlatego radzę nie bagatelizować tego punktu! A oto podstawowe
błędy:
Interesuje mnie wszystko...
O co
chodzi? Wiele osób nie bardzo wie na początku o czym miałaby być ich strona.
W konsekwencji tworzą pewien zlepek tematów - wszystkiego po trochę. Łatwo
rozpoznać taką stronę, bo autorzy często już na wstępie piszą, że jest to
strona o wszystkim. Taka strategia rzadko pozwala uzyskać dobre rezultaty,
bo internauci wchodzą na jakąś konkretną stronę w poszukiwaniu ściśle
określonych informacji i zwykle nie są zainteresowani "wszystkim", co autor
chciał pokazać. Dlatego dużo lepiej skupić się na wybranym temacie, a nie na
wszystkim na raz.
Oczywiście i od tej zasady są wyjątki: jeśli serwis jest prowadzony fachowo
przez dużą grupę specjalistów i zawiera obszerną wiedzę, potrafi przyciągnąć
czytelników. Niestety początkujący webmasterzy nie mają takich możliwości.
Zastanów się, czy warto konkurować z największymi portalami
wielotematycznymi i czy jest cień szansy, żeby tą walkę wygrać?
Interesuje mnie to co wszystkich...
Nie
zawsze wybór popularnej tematyki strony jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli coś
interesuje wielu ludzi, to prawdopodobnie w Internecie jest masa stron o
takiej tematyce. W tym gąszczu na pewno są strony bardzo wartościowe, które
już wcześniej zdobyły renomę i po prostu trudno Ci będzie z nimi rywalizować
bez ściśle sprecyzowanego planu rozwoju. To trudna praca i bez doświadczenia
może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Dobrym pomysłem może być
wcześniejsze wybadanie rynku - po prostu odszukaj wszystkie strony
potencjalnej konkurencji i oceń czy masz szansę wśród nich się wybić.
Mam słomiany zapał...
No,
tutaj nie będę mógł Ci pomóc. Prowadzenie własnej dobrej strony WWW to
naprawdę trudne, pracochłonne i czasochłonne zadanie. Jeśli strona będzie
martwa i nie będzie na niej aktualizacji, stracisz czytelników. Dobrze jest
informować o wprowadzonych zmianach na stronie głównej lub przez e-mail
(tylko jeśli użytkownicy wyrażą na to zgodę).
Chcę się tylko pochwalić...
No tak,
stron tego typu jest naprawdę dużo w Internecie, ale ile z nich jest
naprawdę popularnych? Zatem zastanów się czy warto umieszczać w sieci
króciutką stronę, w której opisujesz wyłącznie własną osobę. Oczywiście nie
ma w tym nic złego... jeśli robisz to tylko na użytek znajomych i rodziny,
którzy mogliby być tym zainteresowani. Nie oczekuj jednak, że uda Ci się
łatwo przyciągnąć na taką stronę masę internautów. Nie zrozum mnie źle - nie
próbuję Cię tutaj przekonać, żeby absolutnie nie zamieszczać na stronie
żadnych informacji osobistych, chodzi tylko o to, żeby to nie były jedyne
informacje. Chyba każdy woli czytać teksty konkretnej istniejącej osoby,
która ma jakieś imię, wiek, zainteresowania i miejsce zamieszkania - rodzi
to pewną więź pomiędzy czytelnikami a autorem. Dlatego dobrze jest napisać
coś o sobie w jednym z rozdziałów serwisu.
Znowu i w tym w tym wypadku są wyjątki. W Internecie dość dużą popularnością
cieszą się tzw. blogi. W najprostszych słowach są to internetowe pamiętniki.
Autorzy zamieszczają w nich regularnie opisy swoich osobistych przeżyć z
każdego dnia. Prowadzenie takiej strony jest jednak dość trudne, ponieważ
jest duża konkurencja w tej dziedzinie. Dodatkowo taka strona zmusza do
systematyczności. Jeśli uda Ci się przyciągnąć na stronę czytelników, nie
możesz ich zawieść, przestając ją aktualizować. A poza tym pozostaje rzecz
najważniejsza: nie każdy jest literatem i nie każdy potrafi pisać ciekawie o
swoim życiu tak, aby zainteresować tym nie tylko siebie, ale przede
wszystkim innych. Tym niemniej taka forma serwisu internetowego przynosi
autorom dużą satysfakcję.
Niech czytają i będą mi wdzięczni...
Chyba
już wiesz o co chodzi z tym cytatem powyżej? Nigdy nie traktuj swoich
czytelników z góry. Zawsze odnoś się do nich z szacunkiem, nawet jeśli mają
jakieś głupie - Twoim zdaniem - problemy. Jeśli nie zamierzasz regularnie
odpowiadać na listy, lepiej zapomnij o prowadzeniu własnej strony WWW.
Słyszałem, że można na tym zarobić...
Z takim
podejściem nic nie wskórasz. Żeby zarobić, najpierw musisz przyciągnąć
czytelników, więc tak czy inaczej musisz stworzyć ciekawą stronę. Nawet
jeśli uda Ci się wypromować serwis, nie licz na to, że z nieba automatycznie
zaczną spadać sztabki złota. Jeśli chodzi Ci tylko o to, jest wiele
lepszych, szybszych i efektywniejszych sposobów aby osiągnąć ten cel.
Przygotuj się na pracę całkowicie społeczną i nie licz na to, że od razu
wszyscy będą Ci za nią wdzięczni.
Idealny temat (?)
Jaki
temat strony zatem najlepiej wybrać? To wbrew pozorom bardzo trudne pytanie.
Idealnym rozwiązaniem byłoby wymyślenie czegoś na tyle oryginalnego, że w
danej chwili w Internecie jest mało serwisów na ten temat, ale jednocześnie
na tyle popularnego, żeby mogła być tym zainteresowana większa grupa ludzi.
Niestety nie zawsze można to pogodzić. Jednak pamiętaj, że rynek zawsze
należy do pionierów - jak ktoś jest pierwszy, to nie ma konkurencji!
Oczywiście chyba nikt rozsądny nie wyobraża sobie dobrowolnego prowadzania
strony WWW o tematyce, która go zupełnie nie interesuje. Taki wybór
wcześniej czy później musi się skończyć porażką.
Jak widzisz wybór odpowiedniego tematu strony wcale nie jest łatwy, ale
zawsze warto poświęcić na to nawet dłuższy okres czasu i wszystko dokładnie
przemyśleć, bo korzyści mogą być ogromne. Zatem jeśli pomimo wielu zabiegów
marketingowych Twoja strona nadal nie jest wystarczająco popularna, zastanów
się czy problem nie tkwi właśnie w nieodpowiedniej tematyce serwisu. W
każdym przypadku należy bezwzględnie przestrzegać praw autorskich!
Umieszczenie we własnym serwisie cudzej własności intelektualnej bez wiedzy
i zgody autora, może szybko powiększyć zasoby strony, ale po wykryciu
oszustwa, Twój serwis może zniknąć z Internetu z dnia na dzień. W
ekstremalnych sytuacjach możesz mieć nawet problemy prawne. Uwagi te nie
dotyczą wyłącznie treści tekstowej, lecz także grafiki. Jeśli chcesz
zapożyczyć coś unikalnego z innej strony, spytaj o zgodę autora, a
przynajmniej podaj adres źródła.
2.
Projekt graficzny
Ten
punkt jest również niezwykle ważny. W dzisiejszym Internecie jest taki
natłok informacji, że bardzo trudno się w nim przebić. Właśnie przyjazny
projekt serwisu może być czynnikiem decydującym, że ktoś zacznie czytać
Twoją stronę a nie konkurencji. Z drugiej strony rażąco zły projekt może
odstraszać potencjalnych czytelników i wtedy nic nie pomoże odpowiedni dobór
treści. Internauci stali się bardzo wybredni. Nie łatwo zaspokoić ich gusta.
Nie chodzi o to, żeby Twoja strona była arcydziełem sztuki webdesignerskiej,
ale dobrze jest trzymać się przynajmniej elementarnych zasad projektowania
tak, aby wygląd serwisu już na wstępie nie odrzucał odwiedzających
(podstawowe zasady projektowania layoutu strony znajdziesz w rozdziale: Jak
zrobić dobrą stronę). Dobrym pomysłem może być konsultowanie każdego etapu
swojej pracy z innymi. Można np. poddać stronę do oceny na forum dyskusyjnym
jednego z wielu popularnych serwisów webwasterskich. Oczywiście narażamy się
wtedy na drwiny ludzi którym tylko o to chodzi, ale z drugiej strony możemy
otrzymać bardzo pomocne wskazówki od prawdziwych specjalistów. Nie oburzaj
się jeśli ktoś wytknie Ci pewne błędy. Dzięki konstruktywnej krytyce możesz
znacznie udoskonalić swój serwis.
3. Rejestracja w
wyszukiwarkach
Pierwsze
co należy zrobić po wprowadzeniu strony do Internetu, to zarejestrować ją w
najpopularniejszych katalogach a szczególnie wyszukiwarkach sieciowych. W
obecnej chwili najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce to: Google, Onet i
Wirtualna Polska (w takiej kolejności). Możesz to na bieżąco kontrolować na
stronie ranking.pl. Dlatego właśnie na tych trzech wyszukiwarkach należy
skupić największą uwagę, bo zdecydowana większość polskich użytkowników
używa właśnie ich. Od pozycji na ich listach wyszukiwania zależy w głównej
mierze popularność Twojego serwisu.
Chociaż
tak duża ilość ruchu internetowego pochodzi od wyszukiwarek, nie należy
bagatelizować roli katalogów stron WWW. Dzięki nim roboty innych
wyszukiwarek (specjalne programy sieciowe, które ciągle odwiedzają wszystkie
strony w Internecie, żeby przekazać później dane zebrane o nich do
wyszukiwarek i aby te mogły pokazać je w swoich wynikach wyszukiwania) będą
mogły dotrzeć do Twojej strony i zaindeksować ją. Poza tym dla niektórych
stron będących daleko na listach wyszukiwania, katalogi stron są praktycznie
jedyną metodą zapewnienia wzrostu popularności. Ważne, żeby dodawać stroną
do właściwych kategorii katalogu. Jest jeszcze jedna zaleta płynąca z
rejestracji stron w katalogach: niektóre wyszukiwarki (np. Google) tworzą
swoje rankingi na podstawie ilości zewnętrznych linków prowadzących to
Twojej strony. Katalogi to właśnie takie linki, mające jeszcze tą cechę, że
są dobrze znane wyszukiwarkom i traktowane często jako baza stron do
indeksacji.
4.
Pozycjonowanie
Najlepsza książka o pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach!
Pod tym
tajemniczym hasłem kryją się wszelkie metody, mające na celu podniesienie
pozycji strony w rankingach wyszukiwarek. Niestety nie ma tu jednego
uniwersalnego sposobu, który skutkowałby w każdej wyszukiwarce. Wiedza ta
jest tak rozległa, a niektóre sposoby pozycjonowania tak czasochłonne, że za
profesjonalną usługę tego typu trzeba zapłacić naprawdę dość duże pieniądze.
Są jednak pewne podstawowe zasady, które mogą w tym pomóc:
Znaczniki META
<META
NAME="Keywords" CONTENT="słowa kluczowe">
Dla
większości wyszukiwarek ten znacznik ma kluczowe znaczenie (w końcu nawet
tak się nazywa - słowa kluczowe :-). W jaki sposób określić właściwe słowa
kluczowe? To proste: wyobraź sobie, że zapomniałeś adresu Twojej strony
(wiem, że to mało prawdopodobne :-). Teraz pomyśl chwilę, jakie wyrazy
wpisałbyś w wyszukiwarce, aby odnaleźć Twoją "zgubę", a potem wpisz je w
powyższym znaczniku.
Główną
rolę grają słowa kluczowe na stronie głównej (index.html), ale nie należy
ich pomijać na pozostałych stronach, bo stanowią one dodatkową szansę na
nowe odwiedziny serwisu. Na każdej podstronie wyrazy kluczowe powinny być
inne - odpowiednie do treści, która się tam znajduje.
Nie należy zbyt często powtarzać jednakowych słów kluczowych na tej samej
stronie, bo większość wyszukiwarek uznaje to za oszustwo i efekt jest
odwrotny do oczekiwanego - niższa pozycja w rankingu. Długość tego znacznika
to 75 do 1024 znaków (należy się trzymać w tych granicach). Wyrazy o
większym znaczeniu należy umieszczać na początku listy.
<META NAME="Description" CONTENT="opis">
Rola
tego znacznika jest dwojaka: opis który podamy pojawi się w większości
wyszukiwarek po odnalezieniu naszej strony (ciekawy opis może zachęcić
użytkownika do odwiedzenia strony), a po drugie wiele wyszukiwarek również
tutaj szuka słów kluczowych, dlatego przynajmniej niektóre wyrazy kluczowe z
poprzedniego znacznika powinny występować i tutaj - to zwiększy pozycję
strony w rankingu. Trzeba pójść na pewien kompromis: dużo wyrazów kluczowych
dla wyszukiwarek czy zachęcający opis dla czytelników.
Zaleca się nie przekraczanie w opisie 150 znaków.
Tutuł
<TITLE>tytuł</TITLE>
Tytuł
strony również pojawia się wynikach wyszukiwania, a ponadto najczęściej jest
wyświetlany na belce tytułowej przeglądarek. Jednak jest jeszcze jedno
bardzo ważne znacznie tego znacznika: odczytują go również wyszukiwarki,
dlatego także tutaj należy umieścić podstawowe słowa kluczowe. Często tytuł
znanych serwisów ma następujący format:
Tytuł serwisu - wyrażenia kluczowe
Jest to
dobry pomysł, ponieważ użytkownikowi najpierw ukazuje się przyjazny tytuł
serwisu, a dopiero potem wyrażenia kluczowe, które niekoniecznie muszą go
interesować. Wpisywanie tytułu w postaci np.: "Strona główna" albo "Bez
tytułu" jest poważnym błędem, który może skutkować niższą pozycją w rankingu
wyszukiwania.
Długość
tytułu nie powinna przekraczać 65-75 znaków.
Inne
miejsca na słowa kluczowe
To wbrew
pozorom nie wszystkie miejsca, gdzie można umieścić ważne słowa kluczowe.
Oczywiście niezwykle duże znaczenie mają słowa umieszczone bezpośrednio w
treści strony (szczególnie głównej). Problem w tym, że nie możemy ich tam
wpisywać tyle, ile byśmy chcieli, bo strona stanie się po prostu nieczytelna
dla człowieka. Niektóre wyszukiwarki traktują jednak "mocniej" wyrażenia
umieszczone w takich miejscach jak: tytuły (szczególnie pierwszego rzędu),
treść alternatywna obrazków (atrybut ALT="..."), dymki narzędziowe odsyłaczy
(atrybut TITLE="...") albo tekst (opis) samych odsyłaczy. Dodatkowe punkty
można również dostać, jeśli ważne słowo kluczowe znajduje się bezpośrednio w
adresie strony. Lepiej jest także jeśli sam adres jest krótszy.
5. Linki
We
wszystkich powyższym metodach możliwe jest pewne oszukiwanie wyszukiwarek,
ponieważ to autor strony wpisuje słowa kluczowe, które przecież mogą nie
mieć nic wspólnego z treścią. Można swobodnie wpisać wyrażenia które są
najczęściej wyszukiwane i tym sposobem próbować zwiększyć oglądalność
strony. Na dłuższą metę nie jest to jednak dobre rozwiązanie, ponieważ jeśli
czytelnik nie znajdzie na naszej stronie spodziewanych informacji, to
prawdopodobnie więcej już na nią nie powróci. Poza tym jeśli wyszukiwarki
zorientują się, że chcemy je oszukać, mogą na zawsze usunąć stronę z
wszelkich wyników wyszukiwania! Twórcy wyszukiwarek już dawno zauważyli
możliwość oszustwa i dlatego starają się mu przeciwdziałać. W jak sposób?
Najpopularniejsza obecnie wyszukiwarka Google zwraca małą lub nawet zupełnie
żadną uwagę na powyższe metody, a swój ranking opiera przede wszystkim na
linkach. Jeśli na różnych stronach internetowych jest wiele linków do
Twojego serwisu, to strona jest wysoko w rankingu. Dodatkowo bardziej liczą
się linki ze stron popularnych, które są już wysoko na listach wyszukiwania.
Taki system naprawdę trudno oszukać, a przynajmniej jest to dużo bardziej
czasochłonne.
6. Bannery i buttony
Wymień
się buttonami lub bannerami z jak największą liczbą stron, a szczególnie
tych bardziej znanych (inna sprawa jak ich namówić do wymiany :-). Jeśli
trudno Ci znaleźć chętnych, możesz się zapisać do jednego bądź nawet kilku
systemów wymiany bannerów (adresy znajdziesz w rozdziale: Dodatki). Taka
wymiana polega na tym, że umieszczasz na swojej stronie (albo lepiej na
wszystkich podstronach) banner systemowy, który powoduje wyświetlanie reklam
innych uczestników systemu, a w zamian za to Twój banner jest wyświetlany na
innych stronach. Podstawą oceny przydatności takiego systemu jest tzw. ratio
- np. ratio = 2:1 oznacza, że na każde 2 wyświetlenia bannerów systemowych
na Twoich stronach, otrzymasz 1 wyświetlenie Twojego banneru u innych
uczestników systemu. Zatem im wyższa jest druga liczba ratio (w stosunku do
pierwszej), tym lepiej, bo Twój banner będzie częściej wyświetlany. Następne
pojęcie z tym związane to CTR (Click Through Rate) - jest to procentowy
stosunek ilości kliknięć w banner do ilości jego wyświetleń. Im wyższy CTR,
tym wyższa skuteczność reklamy. Przy czym należy zauważyć, że są dwa rodzaje
wskaźnika CTR: Twojego banneru wyświetlanego na innych stronach (skuteczność
Twojej reklamy) oraz bannerów wyświetlanych w Twoim serwisie (skuteczność
reklamy na stronach Twojego serwisu). Z naszego punktu widzenia znaczenie ma
tylko pierwszy z nich, ale wiele systemów wymiany wymaga również, aby drugi
wskaźnik był na określonym poziomie. Często od tego zależy także, czy Twój
banner będzie wyświetlany na popularnych stronach - z wysokim CTR - czy na
takich, gdzie ilość kliknięć (skuteczność reklamy) jest niewielka.
Jednak
wymiana bannerem czy buttonem z wieloma serwisami to nie wszystko. Aby
zachęcić użytkowników do klikania w banner, należy go odpowiednio
przygotować. Samo statyczne logo serwisu to bardzo zły pomysł. Wskazane jest
tutaj używanie animacji, jaskrawych kolorów, które od razu zwracają uwagę
oraz napisów zachęcających do klikania. Tekst na bannerze powinien być w
miarę krótki - zostawienie pewnych niedopowiedzeń może dodatkowo zachęcić do
odwiedzin. Dobrze jest dobrać właściwe wyrazy na reklamie: umieszczenie
napisu "za darmo" da raczej lepsze rezultaty niż np. "zadłuż się" :-).
Często dobre rezultaty dają bannery imitujące różnorakie kontrolki i okna
dialogowe systemu Windows - np. przycisk OK, rozwijane menu, które zachęca
do sprawdzenia co jest dalej albo pole z częściowo zakrytym tekstem i z
widocznymi suwakami do przewijania treści (użytkownik chcąc zatwierdzić
wybór przyciskiem OK, rozwinąć menu lub przesunąć suwaki, podświadomie
kliknie banner, co spowoduje przejście do Twojego serwisu). Nie będę tutaj
więcej się o tym rozwodził, ponieważ w sieci znajdziesz mnóstwo artykułów
opisujących jak zrobić skuteczny banner. Często są one zamieszczone nawet na
stronach systemów wymiany bannerów.
Ważne
jest, aby przestrzegać przyjętych rozmiarów bannerów (468x60 lub 400x50
pikseli - ten drugi rozmiar przyjął się szczególnie w polskim Internecie)
oraz buttonów (88x31 pikseli). Pilnuj również, aby pliki bannerów i buttonów
nie miały zbyt dużej objętości, ponieważ wydłuża to wczytywanie strony i
zmniejsza prawdopodobieństwo kliknięcia. Zmniejszenie objętości można
uzyskać przez kompresję graficzną obrazków, którą obsługuje praktycznie
każdy bardziej zaawansowany program graficzny.
Nie bój
się przesadnie konkurencji - wymiana linków może przynieść pozytywny
rezultat tylko na stronach o podobnej tematyce. Raczej trudno będzie znaleźć
czytelników, którzy zechcieliby przenieść się na stronę np. o motoryzacji,
poprzez kliknięcie linku na stronie z wierszami :-). Zyskujesz na tym
podwójnie: czytelnicy będą mogli przenieść się na Twoją stronę bezpośrednio
z innych serwisów, a ponadto podniesiesz swoją pozycję na listach
wyszukiwania (dzięki pojawieniu się nowych linków do Twojej strony WWW).
7. Pop-up
Ta forma
reklamy jest zdecydowanie najmniej lubiana przez czytelników stron WWW.
Powoduje ona wyświetlenie przy wchodzeniu na naszą stronę dodatkowego
okienka reklamowego (typu pop-up lub pop-under). Istnieją również systemy
wymiany takich okienek - podobnie jak bannerów. Chociaż taka reklama jest
bardzo skuteczna, bo użytkownik nie musi klikać w żaden banner, a strona i
tak się otwiera, to taktyka ta nie zawsze jest dobra. Czytelnicy po otwarciu
takiego okna zwykle od razu je zamykają - zatem właściwie nie wiadomo ile
razy nasza strona została tylko otwarta, a ile razy ktoś się nią
rzeczywiście zainteresował. Poza tym wielu internautów ma zainstalowane
specjalne programy blokujące okienka pop-up. Zatem ta forma reklamy jest
bardzo niebezpieczna i może czasem przynieść więcej szkód niż korzyści
(zniechęcenie dotychczasowych czytelników serwisu, którzy przestaną nas
odwiedzać), dlatego dobrze rozważ, czy rzeczywiście Ci się to opłaca.
8. Spam
O tym
nie będę wspominał. Chyba nikt nie lubi dostawać niechcianych listów :-(.
Jeśli nie chcesz zostać okrzyknięty oszustem, absolutnie nie stosuj tej
metody!
9. Konkursy i rankingi
Zgłaszając stronę do różnych konkursów WWW oraz rankingów stron możesz
również powiększyć odwiedziny serwisu. Jeśli otrzymasz nagrodę, Twój serwis
może zostać opisany w bardziej znanym portalu, co podnosi renomę Twojej
strony oraz zwiększa odwiedziny - zalety są oczywiste. Rankingi stron to
natomiast pewne uporządkowane zestawienia serwisów o podobnej tematyce.
Ponieważ wiele osób poszukuje wartościowych stron właśnie w takich
rankingach, więc nie muszę chyba dodawać jakie to może wywrzeć skutki na
odwiedzalności serwisu. Aby uzyskać wyższe miejsce w rankingach zwykle
trzeba umieszczać na swojej stronie specjalny button. Użytkownicy, którzy
klikną w niego, zagłosują tym samym na Twoją stronę w rankingu, dzięki czemu
przesunie się ona na wyższą pozycję.
10. Powiedz o swojej stronie
Wydawać
by się mogło, że to już wszystkie podstawowe metody promocji. Zapomnieliśmy
jeszcze o najprostszej, ale bardzo często niesłusznie bagatelizowanej.
Możesz po prostu osobiście lub poprzez swoich czytelników powiadomić o
swojej stronie innych internautów. Można to robić przez e-mail, znane
komunikatory internetowe np. Gadu-Gadu czy Tlen (dobre rezultaty może dać
ustawienie w statusie opisowym adresu swojej strony), informując o stronie
na grupach i forach dyskusyjnych (szczególnie o zbliżonej tematyce) - możesz
podać adres swojej strony w działach "Nowe strony" lub "Oceń stronę". Często
nie zdajemy sobie sprawy, jak wielki przyrost oglądalności może przynieść ta
prosta metoda. Naprawdę warto poświęcić trochę czasu, a rezultaty same Cię
zaskoczą! Inną formą powiadamiania o stronie może być postaranie się o
umieszczenie jej na CR-ROMie jakiegoś znanego czasopisma (np. Internet).
Niestety ta forma jest zarezerwowana tylko dla naprawdę wartościowych
serwisów.
11. Tworzenie społeczności
Co to
naprawdę oznacza? Strony WWW to coś więcej niż zwykła książka czy
czasopismo. Serwisy internetowe pozwalają na pewną interaktywność z
użytkownikiem - to właśnie najważniejsza przyczyna, która sprawia, że gry
komputerowe są tak popularne. Jak można zwiększyć interaktywność serwisu?
Najprostsze metody to dodanie księgi gości, forum dyskusyjnego czy
chat-room'u (darmowe dodatki na strony WWW znajdziesz w rozdziale Dodatki).
Czytelnicy wpisując się do księgi, a jeszcze lepiej wypowiadając się na
forum - szczególnie takim z możliwością rejestracji użytkowników i edycji
profilu - czują się bardziej związani z serwisem i częściej go odwiedzają.
Mają też większą skłonność powiadamiania o nim innych, co znowu zwiększa
oglądalność. Natomiast chat-room'y pozwalają nawiązać znajomości między
czytelnikami serwisu, co również jest dobrą metodą zatrzymania użytkowników
na dłużej.
Do
księgi gości czytelnicy wpisują się zwykle tylko raz, na forum nie każdy
lubi przebywać, natomiast utrzymanie dobrego chat-room'u wymaga wielu
aktywnych użytkowników. Aby zapewnić stały kontakt z czytelnikami, można
wprowadzić możliwość dodawania komentarzy do artykułów na stronie. Po
pierwsze doda to większą interaktywność do serwisu, a po drugie następni
czytelnicy widząc wcześniejsze komentarze odniosą wrażenie, że strona jest
bardzo popularna. Oczywiście w takim przypadku trzeba się również liczyć z
nieprzychylnymi opiniami, które naprawdę mogą człowieka zdołować -
szczególnie jeśli są nieprawdziwe :-(
Poza tymi metodami bardzo dobre rezultaty daje lista subskrypcyjna (tzw.
Newsletter). Na pewno widziałeś takie rozwiązania w wielu popularnych
serwisach. Użytkownicy którzy chcą być na bieżąco informowani o wszystkich
nowościach w serwisie, podają - zwykle na stronie głównej - swój e-mail.
Potem autor, kiedy wprowadzi jakieś zmiany na stronie, wysyła informacje o
tym do wszystkich zapisanych. Pamiętaj, że należy dać użytkownikom możliwość
wypisania się z takiej listy (tzn. usunięcia własnego adresu e-mail z bazy)!
Nie udostępnienie takiej opcji to zwykły spam, a to na pewno nie przysporzy
Ci zadowolonych czytelników. Oczywiście ręczne tworzenie listy
subskrypcyjnej mija się z celem. Istnieją wyspecjalizowane programy, które
robią to automatycznie. Większość serwisów korzysta jednak ze specjalnych
skryptów (najczęściej PHP), które rozwiązują wiele problemów (darmowe
skrypty znajdziesz również w rozdziale: Dodatki). Pamiętaj jednak, że
adresów e-mail powierzonych w ten sposób, musisz pilnować jak oka w głowie.
Jeśli wyda się, że wpadły w niepowołane ręce, Twój serwis zapewne straci
całą - jakże trudno wypracowaną - renomę. Do Ciebie należy decyzja czy
zdecydujesz się skorzystać z darmowych komponentów udostępnianych przez
innych i ryzykować, że przejmą oni adresy Twoich czytelników.
Następny
sposób przyciągnięcia czytelników do serwisu na dłużej to wprowadzenie
mechanizmu rejestracji i logowania użytkowników. Można np. udostępniać
jakieś zasoby na stronie tylko osobom zalogowanym. Chociaż rejestracja może
być darmowa (taką polecam), to każdy zarejestrowany użytkownik będzie raczej
pamiętał o serwisie, skoro się już w nim logował i jest bardzo
prawdopodobne, że jeszcze kiedyś tu powróci.
12.
Darmowe gadżety
Każdy
wie, że do serwisu najbardziej przyciągają przydatne gadżety oferowane za
darmo. Jeśli możesz udostępnić na swojej stronie coś takiego, na pewno skusi
to więcej intarnautów. Ważne jest jednak, aby oferta była naprawdę przydatna
i poszukiwana. Nikt przecież nie przyjmie - nawet za darmo - czegoś co mu
jest zupełnie niepotrzebne i mało atrakcyjne. Dobre rezultaty daje także
naprawdę przemyślany dział "Download", który współgra z tematyką strony. Nie
ma sensu umieszczać tam co popadnie, lecz tylko rzeczy potencjalnie
przydatne czytelnikom tej właśnie strony. Możesz również organizować na
swojej stronie różnorodne konkursy. Rodzaj nagród zależy od Twojej
pomysłowości.
13. Współpraca
Po co
rywalizować z konkurencją, skoro można ją zupełnie zlikwidować, podejmując z
nią współpracę? Oczywiście nie w każdym przypadku jest to możliwe, a jeśli
nawet, to wymaga zwykle daleko idących kompromisów, ale myślę, że warto
spróbować. Nie od dzisiaj wiadomo jakie korzyści płyną z fuzji kilku firm -
duży koncern może znacznie więcej! Inna metoda współpracy to szukanie
współredaktorów serwisu. Każdy ze zwerbowanych autorów otrzymuje własny
dział i zobowiązuje się regularnie pisać do niego artykuły. Jest to sposób
przydatny szczególnie dla serwisów o bardziej rozległej tematyce i może
przynieść niezwykle duże korzyści. Również ta metoda nie jest dla
wszystkich, ponieważ czasami po prostu charakter strony na to nie pozwala.
14. Udostępnianie materiałów
Po co
udostępniać część swojej pracy w innych - nierzadko konkurencyjnych -
serwisach? Chociaż na pierwszy rzut oka nie widać tutaj sensu, jest to
naprawdę dobra metoda promocji. Np. pod każdym naszym artykułem możemy
wymagać wstawienia specjalnej stopki z naszym imieniem i nazwiskiem oraz
linkiem do naszej strony, dzięki któremu czytelnik będzie się mógł przenieść
do źródła. Ponadto jeśli internauta natrafi na nasze artykuły w wielu
miejscach sieci, wyrobi sobie o nas i o naszym serwisie lepsze zdanie, a
dodatkowo zapewniamy sobie następne linki do naszej strony WWW (wyższa
pozycja na listach wyszukiwania). Oczywiście udostępniać można nie tylko
artykuły, ale również grafikę, skrypty i inne ciekawe rzeczy związane z
charakterem strony. Jest to jednak metoda raczej dla już popularnych
serwisów, ponieważ nikt nie będzie chciał umieszczać materiałów mało znanej
osoby chyba, że są naprawdę dobre i potrafimy o tym przekonać innych.
To na
pewno jeszcze nie wszystkie metody zwiększania popularności stron WWW,
niemniej przedstawione tutaj porady powinny Ci przynajmniej pomóc wybić się
z internetowego "szumu informacyjnego". Niektóre z opisanych sposobów bez
przeszkód można zastosować na każdej stronie, inne są bardziej
skomplikowane. Jedne dają szybkie rezultaty, a na wynik drugich trzeba
czekać nieraz bardzo długo. Jednak każdy może wybrać jakąś formę promocji -
im więcej tym lepsze rezultaty uzyskamy. Człowiek uczy się całe życie, a
realia w sieci zmieniają się niemal każdego dnia. Żeby być na bieżąco,
trzeba ciągle pogłębiać swoją wiedzę. Dlatego zachęcam do większego
zainteresowania się tym tematem.
Najlepsza książka o pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach!
Artykuł
pochodzi ze strony
http://www.kurshtml.boo.pl
|