Dlaczego chcę zbudować stronę? Jakie są jej zadania?



Dodał: Admin dnia 14.12.2007 21:13:16.
Ostatnia modyfikacja: 14.12.2007 21:13:16.


Skoro czytasz ten artykuł zakłam, że zainteresował Cię temat stworzenia strony, co po części oznacza, że zastanawiasz się nad zbudowaniem witryny dla Twojej firmy lub po prostu dla Ciebie. Jest to pierwszy etap - najważniejszy i najtrudniejszy. Musisz wiedzieć, co należy zrobić. Nie ma się co oszukiwać - nie wystarczy tylko chcieć mieć stronę...trzeba jeszcze odpowiedzieć sobie na pytanie "Dlaczego chcę ją zbudować?". Należy pamiętać, że każda witryna musi mieć jakieś cele. Stąd też budowanie strony tylko dlatego, żeby "mieć" jest bez sensu.

W przypadku zakładania strony dla naszej firmy przeważnie nie wiemy, co chcemy osiągnąć. Ostatnimi czasy wykształciła się moda, która nakazuje założyć stronę "bo konkurencja już ją ma". Takie myślenie jest nieco błędne. Co z tego, że konkurencja ma? Zastanówmy się raz jeszcze, co chcemy dzięki stronie osiągnąć. Wielu właścicieli firm nie potrafi tego zrobić, więc zlecają stworzenie strony podobnej do witryny innej firmy. Marnujemy wtenczas pieniądze, bo taka witryna nie daje nam praktycznie żadnych efektów. Istnieje, bo chcieliśmy aby istniała. Istnieje, bo odpowiedzią na pytanie "Dlaczego chcemy mieć witrynę?" było "bo konkurencja już ją ma". Czy osiągnęliśmy jakieś przychody lub zwiększyło się zadowolenie klientów?
Pamiętajmy...Witryna daje nam wiele możliwości, jednak trzeba wiedzieć jak ją mądrze wykorzystać oraz wyraźnie sformułować cele, w osiągnięciu których ma nam ona pomóc.

Kolejne pytania, na które powinniśmy sobie odpowiedź:
- Dlaczego nasza firma potrzebuje strony?
- Czy jest ona potrzebna internautom? Jeśli tak, dlaczego?

Jeśli potrafimy dobrze odpowiedzieć na oba pytania, jesteśmy na bardzo dobrej drodze do zbudowania naprawdę dobrej witryny.
Po wnikliwym przeanalizowaniu tych pytań, dochodzimy w końcu do wniosku, że musimy połączyć swoje cele - cele firmy (pytanie pierwsze) z potrzebami użytkowników (pytanie drugie). Gdy będziesz potrafił określić swoje cele, spróbuj zastanowić się nad potrzebami użytkowników. Oni są najważniejsi. To dla nich tworzysz tą stronę. Postaw się w ich sytuacji - pomyśl nie tylko o tym, co Ty chcesz im przekazać, ale zwróć też uwagę na to, czego potrzebują.

Przykład:
Właściciel małej firmy remontowej zlecił zbudowanie strony, na której zaprezentował zakres prac oraz dane kontaktowe. Niestety, klienci szukają tylko informacji na temat doświadczenia, cennika przykładowych usług (jeśli takie można zaprezentować).

Witryna przybliży nas do użytkowników jeśli będą chcieli ją odwiedzać, co jest równoznaczne ze znalezieniem przez nich szukanych informacji (które są celem wizyty).