Zasady projektowania stron www cz.1
Dodał: Mario dnia 27.02.2007 17:14:58.
Ostatnia modyfikacja: 27.02.2007 17:14:58.
Dobry projekt witryny = prostota i ergonomia
Połączenie funkcjonalności z estetyką witryny jest trudne, ale możliwe. Osiągnięcie tej równowagi wymaga dużego wysiłku i kompromisów, z pewnością jednak zaowocuje zadowoleniem internautów. W tym artykule postaram się przybliżyć kilka zasad projektowania witryn internetowych.
Często sposób myślenia designerów i grafików różni się od sposobu, w jaki myślą i zachowują się użytkownicy. Nie wystarczy mieć dobry gust czy znać się na projektowaniu graficznym, programowaniu. Przede wszystkim należy określić cel realizowanego projektu oraz poznać potrzeby, adresatów witryny oraz ich sposoby poruszania się po zasobach Internetu.
NAWIGACJA
Jeden z podstawowych błędów na starcie. System nawigacji powinien opierać się na prostocie i intuicji – użytkownicy nie lubią zapoznawać się z niestandardowymi sposobami poruszania się po witrynie (mam na myśli menu np. po prawej stronie – użytkownicy przyzwyczajenie są do standardowych ustawień i jeśli chcesz w ten sposób wyróżnić serwis to nie uda ci się). Łatwość z jaką internauci mogą się poruszać po zasobach Sieci, sprawia że są niecierpliwi i jeśli nie wywnioskują w ciągu kilkudziesięciu sekund, jak korzystać z danej witryny, wpisują kolejny adres lub zamykają okno przeglądarki.
Zadaniem nawigacji jest dostarczenie odwiedzającemu niezbędnych informacji, które odpowiedzą mu na pytanie „Gdzie jestem? Gdzie byłem? Dokąd mogę pójść?”.
Pomóc mogą takie elementy jak logo firmy lub innego znaku identyfikującego witrynę, będącego jednocześnie linkiem do strony głównej.
Odwiedzonym odnośnikom nadajmy bledszy kolor od zastosowanego w odsyłaczach do stron jeszcze nie odwiedzonych – zapewni to ich identyfikację.
Najlepszymi sposobami podpowiedzenia użytkownikowi do której strony może przejść, są dopracowane struktury witryny oraz odpowiedni wygląd odsyłaczy. W przypadku rozbudowanych serwisów wygodne dla użytkownika jest wprowadzenie dwóch rodzajów nawigacji: wertykalnej – umożliwiającej szybkie przeskoczenie na wyższe poziomy witryny; horyzontalnej – dającej możliwość wyboru strony na tym samym poziomie, np. aktualności software. Istotną rolę odgrywają linki dające możliwość przejścia do stron o podobnej tematyce; typu „zobacz także” .
Standardem stały się mapy witryny, które pozwalają na szybki wgląd w jej strukturę. Pamiętaj aby ‘schemat’ aktualizować wraz z aktualizacją serwisu.